Thursday, 16 February 2012

Dunia memang tempat kejam.

.
Manusia. sempurna tubuh badan. tanpa cela. jumpa harta. jadi buta.


Setuju?
Tak nak sudah. tapi aku setuju.


Makin banyak orang itu menghina dan membuka aib orang lain, makin banyak terselongkar keburukan dan aibnya tanpa dia sedari. kenapa perlu menghukum manusia sehina itu. apa yang kau ada. nikmat dunia? ceh. nikmat dunia je pun. bangga? pergi maut! ok nampak kurang kasar kan bila aku sebut maut.


tak payah bangga sangat.
jika tuhan kata itu bukan hak kita. bukan lah.
kau siapa untuk menidakkan hak tuhan?
mana hilang perasaan kita sesama manusia? mana? belas kasihan? mana pergi?


sedih.
ini bukan tentang aku. kali ini aku tidak bercerita tentang kejamnya mereka kepada aku.
tapi kejamnya seseorang itu terhadap orang yang aku kenali.
terlalu kejam.


ingat satu je. manusia yang benci melihat kejayaan orang lain ni satu je masalah dia. takut pada bayang-bayang sendiri. kesian. setiap kita ada pandangan sendiri. terbuka. aku terima pandangan kalian dan kalian terima pandangan aku. tapi terpulang. kalau aku salah, tiada masalah untuk diperbetulkan.





kalau dunia kejam kepada kita, kita kejam balik pada dunia.
boleh tak?

8 comments:

CekbOlat-bOlat said...

kejam mana pun.. ade hikmah.. (^^,)

nuruashia said...

sabar ye yunk...setiap yg kejam mst gumbira bile tgk yana lmh..so...be strong ^^

Lyeanna Wana said...

kak yana try lah jd kejam blik...HAHA

✿Gucciey Lavender✿ said...

bersabarlah ... apa yang berlaku bersebab :)

Love hurt aeNnn said...

segalanya ketentuan dariNya.. takmo ckp kejamkejam eh.. :)

nur amalina athman said...

mungkin kita rasa dunia ni kejam, tapi ada hikmah di sebalik semua tu?
boleh jadi kita yang kejam pada dunia ..

AmALiNa aFIqAh said...

itulah. susah sebenarnya nak sedarkan seseorang tentang kesalahannya.
tapi kalau salah kita, even sikit. boleh plak diorang tegur sakan plak tu.

itulah fitrah manusia. sentiasa wujud perasaan tak puas hati dan nak diri tu lebih dari orang lain.

misskonspirasi said...

sabar je la.. lumrah alam.. itu belum lg bab manusia yg menyorokkan kesalahan yakni membantu jenayah dan sebagainya